Tour de France 🇫🇷🚲

14 juli 2019 - Clermont-ferrand, Frankrijk

Hoi,

Toen we opstonden hebben we effe gegeten en wat gedronken. Daarna zijn we de auto in gestapt en naar het eerste plaatsje gegaan.🙌

Het eerste plaatsje was Charroux, daar hebben we wat rondgelopen en gekeken. 🙂

Het tweede plaats Issoire, daar hadden we meegemaakt dat de Fransen 14 juli vieren en zagen we het defilé.🥳

Het derde plaatsje was Usson, daar hebben we basalt pilaren gezien. Het dorpje lag op de top van een berg en keer heel mooi uit over het landschap. Mama was 21 jaar geleden nog hier geweest. 🥵

Het vierde plaatsje was in de buurt van Cistrières. Daar hebben we de tour gekeken,  dat was wel gaaf om een keer mee te maken. 🤩

Als eerste waren er gewoon van die auto's om de route te verkennen, daarna heel veel motoren. Toen kwam de caravaan/auto's die allemaal dingen uit gooiden. Van snoep tot vlaggen. Toen ze dat uit gingen gooien gingen mama en ik een stukje  verder aan de overkant staan en Pim en Jean aan de andere kant, dat was onze "strategie" 🥴 uiteindelijk hebben we echt super veel gevangen; sleutelhangers, koekjes, petten en hoeden, wasmiddel, oplos drankjes, worst, sjaaltjes, armbandjes, vlaggen, zonnenschermen en nog veel meer. Jean had een mooie Vittel tas, volgens hem een hele degelijke tas!

Daarna kwamen nog meer auto's en motoren. We hadden eerst een plekje gevonden in een bocht, maar dat werd te warm, eenmaal naar de overkant gerend zaten we tussen de bomen met paarse vlaggen en andere prullaria 😂. Het voordeel was dat we schaduw hadden. Toen de eerste wielrenners kwamen zei Jean; Hé! is het nu al voorbij?? Nee Jean nog lang niet 😆er zaten ruim 10 minuten tussen de eerste en de middelste groep. Toen de laatste groep kwam was het ook gewoon over zeg maar.

Nu zijn we onderweg naar de camping, we gingen net tanken (mama vertelt nu haar verhaal). Ik ben 21 jaar geleden in Usson geweest vanwege het veldwerk voor mijn studie. De basalt pilaren die daar te zien zijn, zijn erg bijzonder omdat ze zo goed zichtbaar zijn. We hebben toen les gekregen over hoe deze pilaren gevormd werden na een eruptie van een vulkaan.

Groetjes Femke en Lieve

👋🚲👋🚲👋🚲👋🚲👋🚲👋🚲👋🚲👋🚲🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰🇫🇷🥰💦🥳💦🥳💦🥳💦🥳💦🥳💦🥳💦🥳💦🥳🗿🍊🗿🍊🗿🍊🗿🍊🗿🍊🗿🍊🗿🍊🗿🍊🥴🍦🥴🍦🥴🍦🥴🍦🥴🍦🥴🍦🥴🍦🥴🍦

1. Ted en marlies:
    14 juli 2019
    Wel leuk om op tv het dorpje te zien waar jullie naar de tour keken. Alleen jammer dat wij jullie niet zagen. Zo te lezen hebben jullie weer een leuke dag gehad.
  2. Cees:
    15 juli 2019
    Je hebt al veel mooie plaatsjes in Frankrijk bezocht. En dan nog een leuk verslag van de Tour de France.
    We zijn benieuwd naar de volgende reiservaring. 😎