Kroatië: de kustlijn met de vele eilandjes

12 augustus 2018 - Brijesta, Kroatië

Vrijdag 10 augustus zijn we via weer aardig wat grensovergangen aangekomen in Kroatië. We hebben een erg idylische camping gevonden op het schiereiland Peljesac. Het is werkelijk een waar paradijs. Nadat we ons kamp weer opgezet hebben en alles een plek heeft gekregen, gaan we op zoek naar een supermarktje of restaurant. Een supermarktje is iets teveel gevraagd op dit afgelegen stuk eiland, maar zowaar op een heuvel en een kleine klim later zitten we onder een houten afdak aan een houten tafel te genieten van een mooi uitzicht. Jean en ik besluiten voor de Kroatische vis te gaan en Lieve en Pim voor de Kroatsiche vleessoorten. Tijdens de maaltijd praten we met de kids over het verlies van hun opa. We brengen een toost uit op hun bijzondere opa en kletsen met elkaar en delen ons verdriet.

De volgende dag op zaterdag houden we een luierdag zoals Jean al in zijn blog schreef. Na deze luierdag waren we weer klaar voor avontuur! Na wat navragen en het plegen van telefoontjes had Femke een adresje gevonden in de buurt van Dubrovnik om met een bootje de wateren rondom Kroatië verder te verkennen. We rijden in een uurtje naar een klein haventje waar ons rode bootje klaarligt voor ons nieuwe avontuur. Het instappen blijkt niet bij iedereen zo goed te gaan (Femke) en levert een blauwe knie op. Rustig varen we de haven uit, totdat Pim de gashendel vol overhaalt, dat levert veel water (in de boot) en stoere geluiden van Jean en Lieve op. Om en om mogen zij het stuur vasthouden met als resultaat trotse hoofdjes. We verkennen verschillende eilandjes, duiken vanaf de boot het water in, gaan bij een strandje een salade eten en als laatste snorkelen we bij een verlaten eilandje waar alleen bootjes kunnen komen. Dat snorkelen levert tropische onderwaterplaatjes op; gekleurde vissen met regenbogen en felblauwe vinnen. Helemaal zout van al het zeewater brengen we het bootje terug. We kleden ons achter een handdoek weer aan en slenteren nog even door het drukke maar mooie Duvronik. Als toetje van deze dag nemen we nog een lekker ijsje, waarna we terugrijden naar de camping met 2 tevreden slapende kinderen achterin de auto.

Op maandag is het dan tijd om aan de terugweg te beginnen, we pakken de spullen weer in met de routine die we de afgelopen weken ons meester hebben gemaakt.