Belgrado, een fascinerende stad!

3 augustus 2018 - Belgrade, Servië

Na onze ervaring bij de grensovergang zijn we verder gereden naar onze volgende stop: Belgrado. We komen aan op camping Belgrade avala. Schitterend gelegen hoog boven de Donau met uitzicht op Belgrado.
We zoeken een mooi plekje voor onze caravan, tent en hangmatten. Kids gaan een boekje lezen in de hangmat en wij maken een plan voor het bezoeken van de stad. Met de auto gaan we de stad in en doen indrukken op over de geschiedenis van de stad. Het oude tijdperk onder communistisch regiem is nog duidelijk zichtbaar. Eenmaal in de stad mogen we onze auto zomaar gratis middenin de stad parkeren. Mensen zijn ontzettend vriendelijk en de stad ademt een zeer ontspannen sfeer uit. We lopen naar het fort waar je een mooi uitzicht hebt over de rivieren de Donau en de Sava. We lopen verder en ontdekken dat de Serviërs dol op ijs zijn. Overal op straat kun je ijsjes krijgen en wordt er muziek gemaakt.
Van al het gewandeld zijn we hongerig geworden en we besluiten een echte Balkan maaltijd te gaan nuttigen. Dat betekent volle borden met veel vlees, maar wel lekker. Met een volle buik lopen we nog in de zwoele avondlucht door Belgrado waarna we lekker moe naar de camping rijden en daar nog een warme nacht tegemoet gaan.
De volgende ochtend gaan we op zoek naar ontbijt en benzine! Ontbijt blijkt lastig, in ieder geval volgens onze Nederlandse normen. Het is ontdekken hoe de gewoontes in deze cultuur zijn en gaan. Uiteindelijk belanden we bij een terras en bestellen daar wat drinken, maar ontbijt nee dat hebben ze niet. Het blijkt uiteindelijk nadat gevraagd wordt of onze auto gewassen moet worden een wachtplek te zijn waar je auto gewassen wordt!
Na ontbijt en water gevonden te hebben koppelen we onze caravan weer aan en vervolgen onze weg naar Zuid Servië.

1. Ted en marlies:
    5 augustus 2018
    Wij wensen jullie weer goede reis.
  2. John:
    5 augustus 2018
    Heel leuk verslag. We reizen met jullie mee.