Vranje, zuid Servië

5 augustus 2018 - Vranje, Servië

Afgelopen dagen hebben we het zuiden van Servië ontdekt vanuit camping Enigma in Vranje. Het is een soort van camping maar bovenal een ontmoetingsplek voor de lokale bevolking om verkoeling te zoeken bij de 2 grote zwembaden. In het bijbehorende restaurant hebben we tijdens de drie dagen dat we op de camping waren een vrijgezellenfeest en een Servische bruiloft voorbij zien komen inclusief alle bijbehorende tradities. Het is echt een doortrekcamping voor veel mensen op weg naar Griekenland met af en toe een Nederlander er tussen.
De grensovergangen zijn trouwens bijzonder, bijzonder in het voordringen van allerlei nationaliteiten, grote auto's (met name BMW's) en zoeken naar een douane doorgang die open is. Het is een heel schouwspel waar we al aardig wat tijd aan gespendeerd hebben. Ook in de auto bij ons levert dit schouwspel de nodige vragen en dus antwoorden op.

Snelwegen zijn in aanleg, ik verwacht dat het over een aantal jaren mogelijk is om zo in 1x naar het zuiden te kunnen zoeven mits de douanebeambte meewerkt en men in de leer gaat in Frankrijk hoe tolpoortjes sneller kunnen werken.

We zien volop kleine tractors rijden volgeladen met hout, de voorraad voor de strenge winter met name in de bergen. De ladingen hout worden voor de deur neergelegd en wachten op de bijl die hun in mootjes hakt.

Alles verloopt een stuk ongeregelde dan wij Westerlingen gewend zijn, het vele afval overal, met een douchekop in je hand douchen, na het vegen van je billen toiletpapier in een emmertje naast de wc gooien, maar vriendelijkheid ten top. Niet iedereen spreekt Engels, maar er wordt altijd wel iemand gevonden die een beetje Engels spreekt. Het oogt allemaal meer Aziatisch dan Europees.

Op zondag zijn we naar Vlasina meer gereden, hoog in de bergen op bijna 1.400 meter hoogte. Daar belanden we in restauran Best en worden we allervriendelijkst ontvangen. Genietend van het mooie uitzicht op het (stuw) meer worden we verwend met allerlei specialiteiten van deze regio. We zitten tussen de Bulgaren (vlakbij Bulgaarse grens) en Serviërs en genieten van deze fasinerende cultuur. Een wandeling langs het meer doet ons een stuw ontdekken en een vakantiepark waar de Serviërs zelf vakantie vieren.
In een winkeltje op de terugweg kopen we een ijsje en wat groenten voor het avondeten. Wat kopen bij dit winkeltje alleen al is een attractie op zichzelf.

Op de camping maken Jean en Lieve nog een lange duik en spelen verstoppertje in het zwembad. Pim en ik krijgen een drankje van het huis. Samen genieten we van de zonsondergang en maken plannen voor ons bezoek aan Albanië.

1. Ted en marlies:
    6 augustus 2018
    Tjonge, jonge wat kun jij schrijven. Het lijkt wel of wij er zelf bij zijn. Kijken weer uit naar het volgende verhaal. Geniet ervan.