Macedonië land vol met verschillende culturen

8 augustus 2018 - Kalishta, Macedonië

Maandag zijn we aangekomen in Macedonië, de reis ernaartoe is al prachtig. Aangekomen op de camping heeft Jean zin in pannenkoeken. Samen met Pim en Lieve gaat hij aan de slag met het deeg. We veroberen heerlijk knapperige pannenkoeken met stroop erop uit Zweden. Onze plek is aan het meer met een ontzettend mooi uitzicht. De kids gaan daarna vissen vangen in het meer, met hun netjes turen ze het water af. Pim en ik liggen in de hangmat en aanschouwen het tafereel. Na het vissen vangen moet er gezwommen worden. Jean komt met een gil het water uit! Ik moet zijn teen bekijken want hij is mogelijk gebeten door een slang. Eerst wat lacherig horen we onze Freek Vonk aan maar later zien we heel veel waterslangen, die overigens niks doen. 's Avonds eten we bij het restaurant aan het water vlakbij de camping en genieten van een Macedonische (veel vlees en kaas) maaltijd. Daarna vallen we heerlijk in slaap.

De volgende ochtend komt de zon vroeg op en zien we deze oranje schijnen over het meer. Een schitterend gezicht! We ontbijten bij het restaurantje en krijgen allemaal een lekkere omelet voorgeschoteld. We zijn klaar voor weer een nieuwe dag.
We rijden naar Ohrid, een prachtig plaatsje aan het meer. We wandelen omhoog en laag door het dorp, over vlonders die langs het meer liggen, we zien terrassen op het water en we zijn even stil van dit prachtige plaatje. Na een drankje op een terrasje, inmiddels hebben Lieve en ik alle soorten juice uitgeprobeerd, rijden we verder: Op weg naar het National Park Galicicia. We volgen een weg langs het meer en zien een nagebouwd dorp op palen in het water en later vinden we de ingang tot het park. We betalen entree en vervolgen onze weg naar boven via een enorme slingerweg. Bij een idyllisch picknickplekje stoppen we en smeren we ons brood en beleggen deze met tonijn en sardientjes. Na een gevulde maag beklimmen we de top om van een schitterend uitzicht te genieten op 1.400 meter hoogte.
Daarna dalen we af en vervolgen we onze route met de auto. Op die manier komen we aan de andere kant van de berg uit bij een ander meer: het Prespameer. Vlakbij de uitgang van het meer zien we een vervallen hotel genaamd Europapark. We besluiten op onderzoek uit te gaan en spreken een man die meer van de historie kan vertellen. Het blijkt een hotel en sanatorium geweest te zijn uit de Joegoslavische tijd. Het bleek een zeer vooraanstaand park geweest te zijn voor topsporters. Nu is het verlaten en deels afgebrand zodat men het voor een appel en ei kon kopen. Enorm zonde.. Hij vertelt verder dat hij naar wormen zoekt om te kunnen vissen, zo heeft hij voedsel om van te leven.
Vol van dit verhaal rijden we terug en praten we met elkaar over verleden tijden en huidige tijden en hoe goed we het met elkaar hebben.

1. Cees:
    9 augustus 2018
    Leuk dat wij, de thuisblijvers, door dit uitvoerig reisverslag een mooie indruk krijgen van jullie belevenissen in de landen op de balkan. Liefsxxxx
  2. John:
    9 augustus 2018
    Tja, wij gaan naar de Veluwe. Je kan niet alles hebben .
    WE zullen aan jullie denken .
  3. John:
    9 augustus 2018
    Pim, heb je mijn Apje ontvangen ? ( zwembad )